torsdag 4. august 2011

Digitalt tegnebrett og Photoshop

Å tegne ved hjelp av mus i Photoshop (eller lignende programmer), er ikke særlig gøy eller behagelig. Men, med et digitalt tegnebrett, får man en helt annerledes opplevelse!

Jeg har et tegnebrett fra Wacom som er i A4-størrelse (ca.). Det heter "Bamboo Fun Pen and Touch Tablet".

Tegnebrettet kan brukes til å navigere i stedet for mus. Da bruker man en spesialpenn, med to "museknapper" på, som man beveger over en sensitiv flate. Man kan også skru på en touch-funksjon, og da kan man navigere ved hjelp av fingrene som på en iPhone (vel... jeg har ikke iPhone, men det virker som det er temmelig likt). Folk som sliter med senebetennelser og musesyke, anbefales å bruke et slikt framfor mus.

Jeg har først og fremst gode erfaringer med å tegne med tegnebrettet i Photoshop. I Photoshop kan man bruke en rekke ulike penseltyper/tegneverktøy og man kan også lage sine egne. Man kan variere størrelsen på tegneverktøyene og bl.a. bestemme om streken skal være halvt gjennomsiktig, ha tekstur eller være utflytende, her er det en rekke muligheter.

Den største fordelen med å bruke et tegnebrett i Photoshop, er at man kan stille inn tegneverktøyet til å være trykkfølsomt. Med en trykkfølsom strek får man en mer personlig strek, som ligner mer på den streken man får ved å tegne for hånd med f.eks. blyant eller tusj. Når man har installert driverne til tegnebrettet, går man inn på Brushes-paletten i Photoshop og haker av for shape dynamics. Deretter stiller man control under size jitter, til pen pressure. Man kan også sette control, under angle jitter og roundness jitter, til pen pressure. Streken vil bli annerledes i forhold til hva du haker av på, her er det bare å prøve seg fram og velge det du liker best. OBS: Disse innstillingene gjelder for Photoshop CS3, med CS5 er dette blitt litt annerledes.

Det som er fantastisk med å tegne i Photoshop, er at man hele tiden kan angre på det man har gjort uten at arket blir utslitt (selv om man holder på i timesvis og tegner oppå og oppå, på nytt og på nytt). Når du tegner på papir, har du ikke uendelig med sjanser, i Photoshop har du det. Angremuligheten gjør at jeg blir mer dristig. Jeg tør å teste ut tilsynelatende ville ideer, fordi jeg vet at jeg ikke risikerer å ødelegge noe jeg er fornøyd med.

Etter å ha jobbet mye i Photoshop, synes jeg det er blitt litt tungvindt å jobbe for hånd. Når man arbeider på ark eller lerret med tradisjonelle verktøy, må man gjerne planlegge komposisjonen godt på forhånd (som regel ved hjelp av skisser). Når man jobber digitalt, har man hele tiden muligheten til å flytte rundt på elementer, forandre farger og fjerne noe. For min del, blir de første lagrede versjonene av et dokument, skissene. Jeg pleier å ta vare på arbeidsprosessen ved at jeg lagrer den første filen som filnavn_01, neste lagrer jeg som filnavn_02 osv. Det hender at jeg lagrer et dokument over tjue ganger, og det er ikke alltid at den siste versjonen er den beste.

Den fleksibiliteten man får i Photoshop er for meg verdifull, men til tross for dette, har jeg begynt å tegne en del med blyant igjen. Blyanttegningene skanner jeg inn og bearbeider videre i Photoshop. Det viser seg at det håndlagede har noen kvaliteter som en datamaskin ikke har. Å få fram varmen og gløden i en blyanttegning på data er jammen ikke lett, men ved å kombinere det beste fra det digitale og det håndgjorte, kan man få spennede resultater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar